Update Onderzoek Dutchbat 3 – 13-10-2019

Achter de schermen wordt hard gewerkt aan het onderzoek rond Dutchbat 3. Aan de buitenkant lijkt het daardoor wel alsof er niets gebeurt. Niets minder is waar.

Bij de laatste update is aangegeven dat een onderzoeksclub de aanbesteding heeft toegekend gekregen. De eerste stap die ze vervolgens moesten maken is het voorbereiden van het onderzoek. Voordat er vragenlijsten op deurmatten vallen moet er van alles geregeld worden.

Huidige stand van zaken is dat alle voorbereidingen zijn getroffen op een paar formaliteiten na. Denk aan privacy eisen die gesteld worden.

Omdat Gerrie Kremer en Olaf Nijeboer in de programma commissie zitten en daarmee las achterbanvertegenwoordiging verantwoordelijk zijn voor het toezicht op de deugdelijkheid van het onderzoek, zijn zij gebonden aan afspraken rond communicatie binnen die commissie. Dat is een vervelende beperking waar we een oplossing voor willen. Daarnaast wil de vereniging ondersteunen om zoveel mogelijk respons te krijgen.

Vanwege het bovenstaande zal Alice Schutte binnen de vereniging de contactpersoon zijn voor de betrokken organisaties rond het onderzoek. Hiermee wordt belangenverstrengeling voorkomen.