Update: Overleg met overlevenden – 13-10-2019

Na de vakantie is er weer overleg geweest met een commissie rond het initiƫren van een monument om de genocide van Srebrenica niet te vergeten. Het doel is om dit monument in Den Haag te laten plaatsen.

Er zijn door deze commissie enorm veel brieven gestuurd naar verschillende instanties. Vervelend is dat er door een paar lokale politieke partijen in Rotterdam een voorstel is gedaan om in Rotterdam een dergelijk monument te plaatsen. Dit gaat echter volledig buiten alle overlevenden en nabestaanden om.

In het gesprek op 10 juli met de overlevenden en de minister van defensie heeft zij toegezegd dat zij positief staat ten opzichte van een dergelijk monument en bereid was om contact te leggen met de gemeente Den Haag. Daar wordt nu aan gewerkt zodat duidelijkheid gaat ontstaan.

In het laatste overleg is overeengekomen dat er een gesprek gepland wordt tussen de vereniging van overlevenden en de vereniging Dutchbat 3 over de afgelopen herdenking. De tekst die daar is voorgelezen heeft tot veel commotie geleidt en het is goed om te kijken hoe voortaan voorkomen kan worden dat er onwaarheden in speeches worden opgenomen.